Jul, jul, strålande jul

Det har blivit mycket Jul-inlägg på sistone - men vaddå, det är ju jul! Ni får stå ut.

På juldagen så bjuder vi alltid in massa släkt på middag. Jättetrevligt, men jag blir alltid så nervös över Dobby. han älskar människor men är extremt känslig - det ska bara klappas med en hand, man får inte hålla fast honom, inte titta honom i ögonen, inte prata med honom, inte leka med honom osv. osv. Han har lätt för att bli arg, och han har lätt för att gå upp i stress. Att hålla koll på Dobby är en sak, men att hålla koll på 13 pers är en annan. det är svårare att träna människor än hundar!!

Pga. detta fick Dobby inte vara med förra året. Han fick vara instängd på övervåningen och käka ben. han var ju inte speciellt nöjd förstås men jag tyckte det var bättre än alternativet. Jag är alltid så rädd att han ska bita någon. Egentligen inte för den som blir biten - den får i mina ögon skylla sig själv eftersom Dobby bara skulle bita om han blir provocerad - utan mer för dobbys skull. Jag vill inte att han ska få dåliga erfarenheter och dessutom är jag rädd för vad som skulle hända om han biter.

Men i år så tog vi en chansning. Dobby fick vara med. Och han skötte sig! Jag tyckte han var jätteduktig - visst morrade han några ggr. men det är mer pratmorr, han blev aldrig arg. Han ska liksom visa att han finns, man måste ju höras när man är så liten. Och han har blivit klappat av många olika människor utan att bli arg, bara glad. På kvällen måste han ha varit väldigt trött för jag märkte knappt av honom. jag är jättestolt, och lättad! För det är jobbigt att behöva ha honom instängd såfort det kommer någon :/

Det var nog det bästa på hela dan, tror jag.


Postat av: Ylva

Ni får sätta en en lapp på utsidan av dörren så gästerna kan läsa om vad som gäller INNAN dom stiger in genom dörren. ;)

2010-12-26 @ 19:31:14
URL: http://lejisi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: