Redigera porträttbild

Jag tänkte försöka förklara hur jag redigerar mina porträtt bilder.
Jag är inte så förtjust i att ta bilder på mig själv, så när jag väl gör det så redigerar jag gärna bort "mig" i dom ;) Men jag gillar svartvita porträttbilder! och dessa bilder är väldigt lätta att redigera. (Du måste ha photoshop, eller liknande program, finns gratisversioner på nätet).

 

Börja med att ta en bild mot vit eller ljus bakgrund, kan vara en ljus vägg/tapet, ett lakan, eller liknande. Det behöver inte bli helt vitt på bilden eftersom du kommer ljusa upp den. (Denna bild är fotad mot en ljusblå tapet.)

Öppna bilden i ditt bildbehandlingsprogram, jag kommer förklara utifrån photoshop CS3.
Jag brukar börja med att göra en kopia av bakgrunds lagret, alltså din bild. Högerklicka på den lilla ikonen av din bild och välj "Duplicate Layer". Jag brukar göra det för att ha ett orginal att gå tillbaka till om det blir fel. Du kan då radera det nya lagret och börja om.

 

Jag brukar börja med att skapa ett nytt lager så att man har ett orginal att gå tillbaka till om nåt blir fel, men det gör man som man vill.

 

Gör sen bilden svartvit genom att gå in på Image/adjustments/Black & White

 

Image/adjustments/black&white...


Sen ljusar vi upp bilden och ökar kontrasten. Det kan man göra på olika sätt, jag brukar växla mellan Levels och brightness/contrast, för att få så mycket kontroll som möjligt.
Du gör bilden ljusare genom att dra den gråa och vita pilen åt vänster, och ökar dom mörkar partierna i bilden (får mer kontrast) genom att dra den svarta åt höger. Man kan dra dessa reglage hur som helst som man själv tycker, men det här är snabbversionen jag brukar köra på ;)

Image/adjustments/levels.


Sedan använder jag brightness/contrast för att det går snabbt och är enkelt! Dra reglaget för brightness mot pluss tills bakgrunden börjar bli helt vit. Om bakgrunden på bilden är mörkare än ansiktet kommer ansiktet bli så ljust att det försvinner! Då kan du kopiera bilden till ännu ett nytt lager, redigera den ena tills bakgrunden är lagom vit och redigera sedan den andra tills du tycker ansiktet är lagom. Sedan kan du få fram bakgrunden genom att "sudda ut" den del som ska vara bakgrund. Det kan vara ganska besvärligt, så försök hitta en vit bakgrund att fota mot från början ;)
När du ljusat upp bilden så drar du i reglaget för "contrast", så att bilden får en snygg kontrast.

Sedan är det färdigt! :) Lycka till




Postat av: Alice

Vad duktig du är :)

2010-12-12 @ 10:38:14
URL: http://junkyyard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: