Vardagsträning

Åhhh nu börjar jag bli galen på Viggos skällande igen. Igår blev jag väckt av att Viggo skällde konstant i 20 minuter. Han tog knappt ens paus för att hämta luft. Vad det var han skällde på? Ingen aning! Antagligen för att det blåste ute eller nåt annat totalt ofarligt.
Idag var mamma iväg och jobbade, då stod Viggo i fåtöljen och tittade ut genom förnstret och - gissa vad? - skällde! Jag gick dit och tog ner honom säkert 34 000 gånger (jag lovar) och hann precis gå iväg innan han började om. Och vad skällde han på? ingenting... Ingenting utanför fönstret så långt ögat kunde nå.
Vi har försökt ignorera honom, men nej det funkar inte. Det jag gör nu är att jag säger åt honom att gå och lägga sig istället. Det funkar - i typ 10 sekunder. Tillslut tröttnade jag och stängde in honom hos mig :P

Har jobbat hårt med koppelträningen med Viggo nu också. Har förut kört metoden: spänt koppel så står vi still, slakt koppel så går vi frammåt. Gillar den eftersom den är så himla logisk, men eftersom vi kört den i över ett år utan resultat så kände jag att vi behövde prova nåt nytt. Började därför följa denna video. Har tränat så i några dagar nu och jag måste säga att så långt har det gått jättebra! Han går sååå himla fint nu! gäller bara att inte skynda för mycket och lägga på för mycket störning (jag vill ju att allt ska gå snabbt :/) för då kommer all träning vara som bortblåst!
Nej imorrn måste vi nog träna agility så man får lite träning av den roligare sorten :) Vardagslydnad är inte min grej :P Inte Viggos heller.


Postat av: Zandra & Lova

Hemligheten med att lära hunden spänt koppel du kommer ingenstans, slakt koppel vi går är att vara konsekvent. Låter man hunden dra ibland så kommer det ta väldigt lång tid eller så kommer de aldrig att lära sig. Men du har säkert varit det. :)Men hon prata ju lite om samma prencip på slutet, och klickern är ju alltid bra att involvera i sådant, så skönt att det går bättre :)



Sv: Ja, alla tycker ju så mycket om hundträning. Det bästa är ju egntligtn om ingen frågor om enns åsikt, att bara kör på med sitt eget och skit i andra. Men när man hör folk säga till oerfarna människor som tips när hunden är ivrig och drar: Ni ska ha ett stryp koppel, sedan ska han gå på din sida och om han inte gör det då håller du emot i kopplet och lyfter upp honom så frambenen är i luften. Och den människan de säger det till bara sväljer det med hull och hår. Ha de sagt om hunden drar skjut den i nacken, hade hon säkert gjort det också. Nej ush jag blev illa mående. Ville bara skrika: Dumt att inte bara lära hunden att inte dra istället och göra rätt. Deras argumment till att träna så var att han inte ska vara ute och gå med dem, för då tror han att det är han som är ledaren. Det var iof deras argumment till allt. Och när man inte har hört sådana dära grejer på länge då blir man totalt chockad och tänker existerar sådant fortfarande? Undrar om de gör likadant med olydiga barn? Nej fy fasen tur att Lova hamnade hos mig och itne hos någon galning, då hade hon gått under.



Oja jag lovar att komma till er direkt efter jag har fått körkort :) Då jäklar ska jag ut och bruma, ahahh :D Du får kolla något datum när ni vill och kan komma så ska jag se om det passar.

2010-10-11 @ 08:27:20
URL: http://goldendays.cybersajt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: