hjärnaktivitet för vår äldre dam

Idag är det Malou som har stått i centrum, våran gammelgumma (blir ca. 9 år i år) har fått rejäl hjärngympa idag. Hon är en sån träningsnarkoman, trots att hon är så gammal och inte klickertränats förut så älskar hon det! Jag klickade Dobby och Viggo lite på förmiddagen (malou sov på övervåningen), vilket hon hörde och kom rusande ner för att få vara med. När hon tränar viftar hon sin halva svans hela tiden, det är så härligt att se.

Vi började med lite apportering, för att vi testade det lite igår. Det gick skitbra, hon greppar och håller tills jag klickar (nåja, om jag klickar snabbt iaf :-)). Sedan har jag börjat lite med bakdelskontrollen som Dobby och jag kört, blev så nyfiken på hur det skulle funka på henne. det gick inte riktigt lika snabbt (Dobby klarade att trampa runt bakdelen redan första träningspasset), vi är fortfarande kvar på att klicka in "klossen", att gå upp med framtassarna på det föremål vi använder.
Apropå föremål så gick inte det valet helt smidigt heller, jag tog en bok först, men då fick hon för sig att jag gömt godis (?) i boken, eller möjligen att hon skulle apportera den, för hon plockade upp den i munnen hela tiden! Tillslut bytte jag till en rund bakform som inte var lika grepp-vänlig, då gick det genast mycket bättre (men pappas stackars bok fick genomlida en hel del innan jag fick den iden...)

Blir spnnande att se imorgon hur det går!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: