Lösträning med störning

Dobby fick gå lös idag igen, med lina på givetvis! Det är riktigt roligt, för det går så bra. Han lyssnar verkligen! Idag mötte vi dessutom en hund. Dobby stack inte när han såg hunden utan gnydde till och tittade på mig(skvallerträning!!). Men jag vågade inte utmana ödet utan plockade upp linan när hunden gick förbi och proppade in godisar. När den gått förbi kunde jag dock släppa honom igen och han försökte inte ens sticka. Glaaad matte :D
Sen gick vi efter hunden en bit, den var kanske 50m före, men ändå. Bra träning! Jag kallade in honom flera ggr när han både såg och kände lukten av hunden, och han kom på en gång. Jätteglad att träningen verkligen fungerar.

Han klarade också att gå fot lös förbi en tant som var ute och gick. Bilar klarade han också av.

Det där med bilar och Dobby är väldigt svårt. Eftersom han klarade av flera bilmöten lös imorse så lät jag honom gå i kopplets längd när vi mötte en bil på andra promenaden. Men den bilen fick sig en utskällning! Han klarar kanske två av tre gånger, men ibland blir han skitarg på bilarna utan förvarning. Jag vet ju hur jag ska träna men det är lite svårt när man aldrig vet hur han kommer reagera! :/

Snart börjar ju instruktörsutbildningen! och jag har börjat fundera igen på vilken hund som blir bäst att ta med sig... Dobby är mer lättränad och lättare att kontrollera, men Viggo är inte "arg" som Dobby är. Det är verkligen jättesavårt att bestämma sig och jag ändrar mig hela tiden :( Som tur är skulle jag iaf få byta under utbildningens gång om det inte funkar. Men det hoppas jag att det gör oavsett vilken hund jag väljer!

Postat av: Ylva

Duktig hund. :D

2011-01-05 @ 19:05:05
URL: http://lejisi.se
Postat av: Fotograf Malin Westman

Sv; varsågod ^^ hur är det med dig då?

2011-01-05 @ 22:36:54
URL: http://fotografmalinwestman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: