Träningsdags!

Nu kände jag att det var länge sen vi tog ett riktigt träningspass. okej, vi tränar väl lite varje dag,  iaf jag och Dobby, och träningspass blir det ganska ofta ändå. Men idag var det dags för ett "vi börjar med nåt nytt" - träningspass.
med Dobby så började jaglära in att cirkla runt en käpp! Det var svårare än jag trodde, käppen var nämligen skitläbbig. Men jag har börjat med att locka honom runt utsidan av köppen (den del som är ifrån mig) och när han själv vänder tillbaka (jag tar bort lockhanden) så klickar jag. Jag gillar inte att locka för mycket, men det verkade funka hyffsat för Dobby började cirkla runt själv efter ett tag, dock bara ett halvt varv.

Viggo och jag tränade att gå upp med ramtassarna på föremål. Jag skippade burken som vi använt förut och tog en bok istället, tänkte att den kanske är mindre läskig. Och det funkade! han gick upp med båda tassarna :D
Känns fånigt att bli så lycklig över nåt så litet, men träningen har verkligen gått segt med Viggo. Det här kändes som ett genombrott!!

Nu känns det som det var riktigt länge sen jag fotade, det får bli imorgon om det är fint väder :-)

Postat av: Tessan

Åh lilla Viggo då :) Hoppas det kommer filmer på den lilla plutten oxå :D



Sv: Mjo fast själva uppfostrans fasen är nog du och dobby förbi för läänge sen antar jag oxå ;) Håller på med NH på hästar och det vill jag göra på hund oxå - altså berätta på deras egna språk vad jag menar - vardagen alltså hur man uppför sig med beröring och kroppspråk/energier. Och det språket har ju hans mamma redan lärt honom så det är ju enkelt för han:) Men när det gäller trick så är klickern kanon för finslipning och inlärning:) FUNKAR på hästarna oxå! :D Måste filma och visa ngn dag :D



2011-03-27 @ 21:52:55
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/
Postat av: Tessan

Men fy va dålig jag är på att skriva svar i samma kommentar! Hahaha :D



Har du sett det? :O ÅH jag ska leta som en tok nu! vill ha vill ha vill ha!!!! ;D Mahaha Husse kommer bli TOKIG! :D hahaha



ÅH vi väntar med spänning på halsbandet! Då blir reklam och massa foton:D

2011-03-27 @ 21:54:38
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/
Postat av: Tessan

...men åh va pinsamt... jag glömmde ju svara på en fråga! Haha virrpanna numer 1 ! Mahaha:)



Vi ska till strömsholm - Löten. Där själva islandshäst utbildningen är:) En kompis går på skolan där och blir b-instruktör. Hon ska hålla sin sista lektion där (dom betyg sätts som rid lärare typ) och nu skulle en i från stallet dit och rida på denna lektion:) Så då följer vi med eftersom vi ändå ska till stallet i morgon:)

2011-03-27 @ 22:00:11
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: