Klickerget

Vet ni vad? Jag har börjat klickerträna Stina!
Jag har klickat in "puss", dock inte lagt på kommando, och vi har klickat in en target. Hon är så go den där geten!

Jag har funderat över hur jag ska göra med Tjorven, jag har ännu inte klickat inne henne. Eftersom det inte gå att sära på dom (då står dom och skriker) så är det väl smartast att bara ha den ena inklickad?


Postat av: Petra

Ja det kanske går att börja "ensamträna" dom lite försiktigt när dom bott in sig lite mer och när det funkar okej då kan du ju klicka in Tjorven.

2011-05-03 @ 14:35:40
URL: http://petrakarin.wordpress.com
Postat av: Petra

Eller så gör du som jag vet att dom gör på djurparker och dylikt.

Personlig markör. Alltså Stina har ju redan klickern som sitt ljud men du kan ju klicka in Tjorven med ett annat ljud, typ en plinga, visselpipa, eller något annat som går att göra ett enkelt kort ljud med.

2011-05-03 @ 14:37:11
URL: http://petrakarin.wordpress.com
Postat av: Tina - Minnas mamma

Det går att ha samma klicker och klickerljud till 2 olika djur, även om de är nära varandra. Det tar ett litet tag innan de förstår att inte alla klick är till dom själva, men de förstår allt eftersom. Då tränar man 1 djur i taget och ser till att ha kontakt med djuret hela tiden. När ni tränat klart så börjar man inte med det andra djuret utan det får man ta vid ett annat tillfälle. Då ser man till att ha kontakt med det djuret hela tiden.

De lär sig sen att om det klickar utan att ni har kontakt så blir det ingen belöning. Då får man också lära dom att ena geten får hålla sig en bit bort när man tränar den andra, typ ha den uppbunden en liiiiten, liten bit bort.



Många som har flera hundar har alla inklickade med samma klicker men tränar alltså på detta sätt :)

2011-05-04 @ 13:42:22
URL: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: