Köttbullelydnad - onaturligt och ologiskt?

Har fördjupat mig i en del cm disskusioner dom senaste dagarna. Har dock inte lagt mig i, man lär av sina misstag! Skulle dock vilja dela med mig av några tankar.

För mig handlar det om inlärning, ingenting annat. Orsak och verkan, ett beteende leder till en konsekvens, ett ting, plats eller person osv. kan kopplas ihop med en förstärkning eller ett straff. Inlärning.
Dom som förespråkar cm´s metoder argumenterar ofta med att det han gör är "naturligt". Det är naturligt för hunden, han pratar på deras språk, använder sig av hundens egna metoder. "Dom" argumenterar också ofta med att alternativet, "köttbullelydnaden", använder sig av för hunden ytterst onaturliga och ologiska metoder, belönar, förstärker, lockar och lär om. Vargar använder inte klicker på varandra!
Men jag kommer återigen tillbaka till det där med inlärning. Båda metoderna handlar om inlärning. Och hur skulle inte inlärning vara naturligt för hunden? Vargen måste ha otrolig inlärningsförmåga bara för att överleva! Detta har sedan bevarats och avlats fram hos hunden. Inlärning är naturligt!
Och tro det eller ej, men det cm håller på med är i grund och botten också inlärning. Bara förklätt i finare ord som "ledarskap", "dominans", och "energi". Får man en individ (hund eller inte) att minska/sluta med ett beteende så handlar detta om en inlärning via bestraffning (och observera här att jag använder betydelsen av bestraffning - beteendet minskar). Och oavsett om detta sker genom att sprka/dutta hunden i sidan (Nej det spelar ingen roll om han sparkar eller inte, kontentan är fortfarande att han måste sparka tillräckligt hårt för att det ska upplevas som ett sånt obehag att beteendet minskar), strypa den, stirra ut den, stöta till den, lägga ner den på sidan osv. osv. så är konsekvens fortfarande att beteendet minskar och en inlärning har skett.
Precis lika naturligt som om det skett med en köttbulle.

Sen är det väl upp till var och en om man vill träna med straff eller förstärkning. Men man kan inte komma och säga att det är mer naturligt att strypa en hund eller lägga ner den i backen bara genom att kalla det "dominans" istället. 
Positiv belöningsbaserad träning är i sånt fall minst lika naturligt! Nej, vargar viftar inte med köttbullar framför varandra, men dom, liksom hundar, lär sig via konsekvenser. Oavsett om konsekvensen är en kick av cm, eller en köttbulle.
Och vargar stryper inte varandra, slänger ner varann i backen, eller kickar varandra heller. Det är inte ett naturligt beteende, och handlar om straff, inget annat. Han kan kalla det dominans, ledarskap eller energier, men det är kort och gott användning av positiv bestraffning. CM, läs lite inlärningspsykologi.

Postat av: Erika

Bra sagt Moa!! :)

2012-01-27 @ 19:29:44
URL: http://erikashundliv.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja, oerhört "naturligt" att hålla upp en hund i kopplet och strypa den tills den lugnar ner sig. Visst har han sina goda kvaliteer - jag tror också mycket handlar om att hundföraren måste vara lugn och kontrollerade tex - men hans metoder kan i många fall ersättas av betydligt humanare sådana. Vi är inte hundar. Därför har vi ett ansvar och ett samvete, och bör inte riskera våra djurs välmående för att göra dem till goda sällskapsdjur - när det finns andra metoder.



Det största problemet är dock att CM hanterar problemhundar, inte vanliga hundar med små problem ibland, och att vanliga människor sällan förstår den skillnaden.

2012-01-27 @ 21:02:11
URL: http://softkittenwarmkitten.wordpress.com/
Postat av: Nikita - Hundtokig och helt galen

Jag har tänkt på den sak..

CM-anhängare (inkl. mig själv tidigare) påstår ju att CM gör allt på det naturliga viset. Jag vet inte hur det är med andras hundar, men de jag har träffat kan liksom inte ens tåfjutta en boll. Hur ska de då kunna klacksparka diagonalt bakåt?

Och, jag vet inte hur det är med andras hundar, men de hundar jag träffat har varit helt VÄRDELÖSA på att hålla i varandras koppel, hålla in varandra och än mindre strypa varandra. När jag tänker efter, så har jag inte sett en enda hund ågonsin, ens på film, som har strypt en annan hund.



Och är det inte konstigt.. När jag tänker efter så har jag nog inte sett en enda hund lägga käftarna över nacken på en annan hund och knuffa ner hunden i backen.



Det jag där emot har sett är hundar som "frågar" varandra (förmänskligat) -Du, är det inte dags att tagga ner? via buffliga lekinviter. Om man ska överföra det till en spark så känns det far fetched. Det samma gäller det här med kopplet, det kan jag inte öht se någonting positivt med, och jag kan inte se en liknelse ens en gång med hur hundar gör. Och alfarullen då, den ack så viktiga alfarullen, den har aldrig skett i min närhet. Och då har jag haft, som CM säger, "dominanta" hundar. Där emot har den "nedlagda" hunden lagt sig ned självmant. Jag vet inte om det är att alfarulla en hund. Den liknelsen och överföringen känns också ganska far fetched.



Problemet är att CM förlitar sig på gammal och dessutom felaktig forskning som bedrivits på djur i fångenskap med uppenbara, fabricerade hot. Är det då konstigt att det blir en "hackordning"?



Sedan ska vi också komma ihåg att CM hanterar hundar med lite mer extrema problem än att dra i kopplet, även om jag inte finner de flesta hundarna som "red zone" eller vad han nu kallar dem. Jag sticker inte under stol med att det finns tillfällen och individer som man behöver "chockframkalla" förändring hos, men dessa hundar är oerhört ovanliga. Det går att få en hund att göra precis vad man vill genom både hårda och mjuka metoder, skillnaden ser man i glädjen hos hunden. Det var Anders Hallgren som sade något liknande, och visst stämmer det. Men man måste utgå från individen.



Vidare så tycker jag faktiskt att CM har mycket vettigt att säga, just för att han lever i staterna. Att man ska gå ut med hunden och rasta den, det "vet" man inte där. Sunt förnuft för oss är tyvärr en främmande verklighet för andra. :/

2012-01-27 @ 23:34:00
URL: http://byrackor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: