Får man den hund man förtjänar?

Har ni hört uttrycket "man får den hund man förtjänar"?
Jag hatar det uttrycket... Alltså, vad menar man egentligen när man säger så? Jag tänker ju då att man menar att om man lägger ner mycket tid på träning osv. på sin hund så får man en bra, lydig hund, medans om man inte gör det får man ett odjur - och då förtjänar man det. Eller?
Men massvis av gånger när jag hört/läst det uttrycket så har jag blivit så ledsen. Betyder det att jag som fick en hund som var aggressiv redan som 8 veckors valp, första dagen jag fick hem honom, förtjänade det... Att jag som 14 åring förtjänade att kämpa och kämpa och lägga ner massvis med tid och energi på en hund som var aggressiv både mot mig och andra och mot alla hundar den mötte från dag ett...
Jag håller med om att om man ska lägga ner tid på sin valp/hund, och att "jobbiga" hundar ofta har fått sina problem pga. ägaren. Men jag håller inte med om att det alltid är ägarens fel.
Sååå många gånger har jag fått höra "det är alltid ägarens fel" - oavsett vad hunden gör. Men hundar är egna individer! Dom kan tänka och reagera själva, dom har egna känslor, kan ha ont, ha varit med om någonting tidigare osv. Om man ser en hund som gör utfall tex. så betyder inte det automatiskt att hundens ägare är hemsk!

Dessutom finns det hundar som man inte behöver lära någonting. Hundar som hamnar hos människor som är totalt ointresserade av hundträning, men endå gör hunden aldrig någonting fel! Då har jag många gånger frågat mig - betyder det att dom är bättre än mig?

Jag vill bara säga det, till alla som själva kämpar med hundar med problembeteenden, eller ni som brukar tänka illa om människor ni möter med jobbiga hundar, att det inte alltid är ägarens fel! Ägare till dessa hundar är inte alltid hemska människor som skiter i sina hundar. Jag har kämpat med min hund i många år nu, och först nu börjar det gå bra vid hundmöten! Men fortfarande ibland så klarar han inte av det, och kastar sig ut mot den andra hunden. och man skäms - varje gång.
Tänk på det nästa gång du möter en hund som gör utfall.


Postat av: Ylva

Svar: Jag vill ha en liten mellanhund typ shetland sheepdog eller en jack russel eller möjligtvis en liten hund som yorksherieterrier.



Ja hundar är egna individer och bör respekteras för den den är. Vad vet vi människor vad en hund gått igenom om man inte känner den innan.

2010-10-07 @ 17:52:55
URL: http://lejisi.se
Postat av: Tessan

Men gud har du verkligen fått höra att du är en hemsk människa för att din hund gör utfall? :S



Absolut är hundar individer! men tänk så här istället - hur hade Dobby varit om du INTE tränat honom? Om han hade kommit hem till ngn som inte ville träna eller bry sig alls. Då kanske han hade blivit ett litet monster, som ingen kunde hantera!



Altså har ditt arbete som du lagt ner INTE varit i onödan, Dobby behövde all träning och framför allt DIG!



:)

2010-10-08 @ 10:33:05
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: