Hålla avstånd vid hundmöten?

Jag blir så irriterad ibland när vissa hundägare inte kan hålla avstånd. Visst - har man inga problem med sin egen hund ser man kanske inte anledning till det, men av ren respekt för andra kan man väl tänka efter lite ändå?

Jag vet inte hur många gånger som jag tränat hundmöten med Dobby och gått ut i en så vid cirkel runt den andra hunden det bara går, medans den andra hundägaren inte ens bryr sig om att ta in sin hund utan låter den dra mot oss i hela kopplets längd.

Jag var ute nu med båda mina bråkstakar. Japp, just nu är dom bråkstakar. Men det är ändå inte dom jag är mest irriterad på.
Har man läst min blogg vet man kanske att mina vilddjur inte är så lätta att promenera tillsammans, eftersom Dobby inte tycker om andra hundar, och Viggo tycker för mycket om andra hundar. Dom sätter igång varandra och blir helt galna. Detta trots att jag tränat Dobby så pass mycket att han inte längre gör utfall när jag går med bara honom.
Jag tror ni kan gissa vad som hände - vi mötte såklart hundar. Jag tvärvänder för att svänga in på en väg precis i närheten så att hundarna ska få lite avstånd mellan varandra och vi slipper mötas på en smal väg. Avstånd är nämligen det som funkar allra bäst vid hundmöten. Men det verkar inte den andra hundägaren bry sig om...
Fast jag skyndar mig att försöka släpa hundarna med mig därifrån så bara ska hundägaren om på den smala vägen. Det slutar med att Viggo sätter igång och bjäbba och Dobby börjar tjuta och jag får stanna och koncentrera mig på att Dobby inte ska bli arg på Viggo.

Visst - det är mina hundar = mitt problem. Men är det så svårt att hålla lite avstånd från varandra när man möter andra hundar? Åtminstone om man ser att den andra hundägaren har problem och försöker ta sig därifrån? Jag vet inte hur andra tänker, men för mig är det vanligt hyffs.
Visst kanske man tänker som så att man är snäll om man skyndar sig förbi så att den andra hundägaren inte behöver lida så länge. Men för mig som försöker träna mina hundar, och träningen går ut på att öka avståndet till andra hundar, blir det bara väldigt mycket fel. Väldigt fel.


Postat av: Moa

Håller med dig. Var hundvakt åt en hund & skällde & hade sig på andra hundar, folk gick rakt på. "får dom hälsa" Man ba, nej, han gillar inte andra hundar. Syns ju rätt tydligt när man vill hålla avstånd dessutom. Hur svårt ska det vara lixom? >.<



Usch, det är jobbigt, hoppas du får ordning på det. Vet hur svårt det är!



2010-10-24 @ 16:47:35
URL: http://mmooag.blogg.se/
Postat av: Ylva

Usch sånt är så irriternade. Det var så också när jag hade hund. Trist!

2010-10-24 @ 16:47:47
URL: http://lejisi.se
Postat av: Rebecka

Sv:

Varsågod :)



Kramar Rebecka

2010-10-24 @ 16:56:24
URL: http://alltomrebecka.blogg.se/
Postat av: Maria & Nellie

Visst kan vi göra det! Lägger in dig på Bloglovin'. ;)

Ha en bra dag! :)

Kramar från Nellie & Maria

2010-10-24 @ 17:37:09
URL: http://naiva.blogg.se/
Postat av: Tina 21 år - gravid vecka 24

Ja men absolut! Ser man att den andra har svårt så försöker man såklart visa respekt tycker jag! Vissa har inget hyffs

2010-10-24 @ 18:49:08
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Johanna [s h o n a l i]

Förstår att det måste vara riktigt irriterande med folk som inte tänker längre än näsan!



sv. tusen tack :)

2010-10-24 @ 21:52:54
URL: http://shonali.blogg.se/
Postat av: Helena

Grattis till den fina bilden i Härliga Hund! :) Jag har liknande problem med min Aite. Han är rädd för stora hundar.. Gör inte utfall eller så, utan han är bara osäker och rädd. Vanligt hyffs för mig är att man håller sig åt sidan när man möter andra hundar och frågar innan man låter dem hälsa. Det har hänt att personer med hundar (av alla storlekar och raser) inte ens har kopplat hunden när vi mötts. Vad händer? Jo, eftersom ägarna har noll koll på hunden så rusar den fram och vill hälsa på Aite som blir livrädd och försöker ta sig därifrån. Respektlöst enligt mig..

2010-10-25 @ 16:50:59
URL: http://enhelena.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sjukt irriterande, min hund är dominant och vill fram till andra hundar. Vet inte om han vill slåss eller vad det nu är...

Men ibland bryr sig inte de man möter någonting, även fast de ser att man har problem att hålla sin hund. Jag har en stor Schäferhane, ett riktigt muskelpaket. Så det kan vara STORA problem att hålla fast honom...

2010-11-01 @ 22:57:38
URL: http://enhastryttares.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: