TÄVLING - vinn hundhalsband med scarf

Jag tycker det börjar bli dags för en ny tävling! Denna gång tävlar ni om ett halsband med scarf som fästs med kardborreband, med hundens namn eller valfri text på scarfen. Halsbandet är av 20mm brett, svart nylonband och sys med stark björntråd.
Det finns flera olika tyger till scarfen att välja på, bilder på tygerna kan du se här!
(Vinsten kan bytas mot ev. scarf till vanligt halsband)

 

Halsbandet är av halvstryp modell. Det minsta måttet ska sitta som ett vanligt halsband (alltså utan "strypeffekt"), "strypdelen" är till för att få halsbandet över hundens huvud.

 

Så här gör du för att tävla:
Lämna ditt allra bästa aktiveringstips för hundar i en kommentar (kom ihåg att lämna en mejl adress som jag kan nå dig på!).
Av de fem bästa tipsen lottas en vinnare!

 

Slutdatum: 10 mars

 


Postat av: Tessan

http://www.youtube.com/watch?v=ZW-kki5lfgw Den slänger jag in som rolig aktivitet övning:) (Jajajaja vet att klicket kommer extremt för långt efter i början. Men att filma-klicka-kolla på H vart lite för mkt för mina hjärnceller ;D haha)

2011-02-13 @ 18:18:37
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/
Postat av: Tina 22 år - gravid vecka 41

Såklart jag måste :D



Mitt ABSOLUT bästa aktiveringstips är att börja med freestyleträning. Hur specifik måste man vara? Jag tycker man kan börja där man känner att man vill börja och lära in lätta trick och avancera allt eftersom. Hundtrick är en superaktivering och bra stimulering för kropp och hjärna för både hund och ägare!

2011-02-15 @ 16:08:54
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Emma

Ett av mina bra aktiveringstips är att gömma lite mat så hunden får leta. Funkar utmärkt som aktivering när man har en liten hundvalp i alla fall :)

2011-02-15 @ 20:58:46
URL: http://emma.stjernstedt.net/blogg
Postat av: Helena

Mitt bästa tips är att gömma godis i tex en toapappersrulle eller en socka och låta hunden klura ut hur den ska få ut godiset :) Sätter man det i en socka kan det ta låååång tid innan godiset kommer ut ;)

2011-02-16 @ 14:11:21
URL: http://enhelena.blogg.se/
Postat av: Maria

Mitt bästa aktiveringstips är faktiskt en godis. :) Det spelar ingen roll om hunden då är lat eller aktiv, alla hundar kan leka med den. Bara han/hon gillar godis, och det gör väl alla hundar? ;) Våran lata lilla pomeranian ÄLSKAR godisbollen och springer med den i flera timmar. Det är även bra när man inte har så mycket plats att vara på och kanske inte kan vara utomhus p.g.a något. :) Så det är mitt bästa aktiveringstips. :D

Kramar från Maria

2011-02-17 @ 10:32:23
URL: http://mharya.blogg.se/
Postat av: Maria

(I min kommentar skulle det stå en godisboll, inte en godis! xD)

2011-02-17 @ 10:34:01
URL: http://mharya.blogg.se/
Postat av: Emma

Mitt bästa aktiverings tips är att lägga en godis i en kartong eller tom toarulle som jag fäster ett snöre i. Jag gör hunden uppmärksam på att det finns godis i kartongen/rullen och sen lägger jag den på ett bord och så får hunden lov att dra i snöret för att få tag på godiset. Det krävs lite tankekraft från hunden och det är även roligt att se på när den jobbar för godiset.

2011-02-18 @ 17:21:50
URL: http://agilitycorona.blogg.se/
Postat av: Therese

Lite godis i en pet-flaska man gjort ett litet hål i. När hunden snurrar petflaskan kommer det ut en godbit då och då. Superkul för vovven och brukar fungera för hundar som inte vill äta ur matskålen. Hundar som lätt stressar bör man dock vakta lite extra så det inte blir allt för stressrelaterat :)

2011-02-19 @ 18:44:57
URL: http://jothema.blogg.se/
Postat av: Cissy

Kurragömma i skogen/inne, det brukar jag köra ofta med min hund & det får henne verkligen aktiverad & snabb på tassarna med nosen i vädret!

Jätteroligt för både mig & min hund!

2011-02-24 @ 09:15:14
URL: http://blackiesixx.blogg.se/
Postat av: Lotta och Chica

Att under den vanliga promenaden "råka tappa" vanten, nyckeln eller vad du vill för att upptäcka det en kort stund senare och då skicka hunden bakåt och leta! Upprepa lite då och då ibland fler ggr samma promix ibland bara nångång. Tycker både jag och hunden är jättekul och för att inte tala om användbart då man verkligen tappat nåt på riktigt! :) När hunden blir duktig kan man börja kräva apport tillbaka. Krävs ju förstås att man tränat liten anings föremålsintresse innan, men det brukar gå fort.

2011-02-24 @ 19:52:32
Postat av: Chantek och Ebbas matte

När jag och hundarna är ute på promenad brukar jag gömma köttbullebitar i träd, lagom höjd för hundarna naturligtvis. Mycket poppis....

2011-02-25 @ 10:34:56
Postat av: Marie & Miqro

Förutom klickerträning rent allmänt så tycker jag att hämta föremål är kul. Man kan variera det i all oändlighet:

* Föremål i olika material (metall kan vara läskigt för en del hundar).

* Föremål i olika storlekar från pyttelitet till så stora att hunden får släpa dem.

* Föremål i olika former som är olika svåra för hunden att få grepp om.

* Föremålet ska lämnas på ett visst ställe (städa upp sina leksaker).

Och så vidare... Det är dessutom praktiskt när man tappar nåt som man inte orkar hämta själv. Eller som det blev för mig en gång. Katten hade ner nåt och jag ville veta vad det var men orkade inte gå och titta så jag bad Miqro hämta. Den gången var det en 50-öring :)

2011-03-01 @ 18:33:30
URL: http://www.miqro.se
Postat av: jenny

Hej hej :D Vilken rolig tävling :D

Mitt bästa aktiveringstips är det klassiska gömma godis i barken på träd och låta dem söka upp det :D



2011-03-05 @ 11:48:11
URL: http://pennysplace.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Om du har tillgång till någon bit gammalt tjockt rep så är den här övningen toppen tycker många hundar, särskilt för hundar som gillar att tugga mycket.. Du behöver bara en liten bit rep ( anpassa efter hundens storlek, men minst 15 cm långt behövs ).Den kan du sedan vrida så att det öppnar sig mellanrum i repet och stoppa platta godisbitar i . Släpp sedan efter igen så fastnar godisbitarna i mellanrummen. Ge repbiten till din hund och låt hunden tugga och krafsa för att få ut godisbitarna. Den här övningen kan sysselsätta en del hundar ganska länge.



2011-03-06 @ 10:48:22
Postat av: Moa

Måste ju vara med! svårt att komma på nåt bra bara men att lägga godis i toarullar & sen gömma dom är ju roligt för hundarna,kanske inte så speciellt men aja ;P



(PS:Skicka din adress till mig så ska jag skicka ett pris i min tävling du vann :)

2011-03-14 @ 15:08:48
URL: http://mmooag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: