Dobby var sugen på hare....

Oj vad jag skäms. Det är ju liksom koppeltvång av en anledning. Fast jag vet inte riktigt om det är koppeltvång nu, det kanske börjar i april? Iaf så är det ju så att djuren i naturen ska få vara ifred. Men det tyckte inte Dobby.

Det dumma är att jag inte ens skulle ha honom lös! Jag släppte honom inne i byn för att det var så mycket vatten överallt. Han hatar att bli blöt så han ville inte gå med mig. Så jag släppte honom så han skulle få gå själv där han inte blev blöt. Jag skulle koppla honom innan skogen, men när vi hade typ 15 meter kvar så rusade han iväg.

Efter en stund i skogen så hörde jag ett skall som kom närmre och närmre. Först kommer ett rådjur springande mot mig, efter den en hare, och efter haren en galen Dobby i full fart skällandes. Rådjuret svängde av så Dobby siktade in sig på haren. 
Som tur är verkar Dobby inte vara någon vidare jakthund, haren svängde nämligen, men det gjorde inte Dobby! En bit längre fram stannade han och såg helt förvirrad ut så då kunde jag koppla honom.

Våran lösträning som gått så bra! Jag hade slutat haka upp mig på själva inkallningen och jobbade för att få honom att hålla koll på mig, byta håll, gå nya vägar, ändra tempot, gömma mig osv. Det gick jättebra! När det var massvis med rådjursspår i snön så vände han ändå efter mig, för att se vad jag skulle hitta på. Men antingen så blev det för svårt nu eller så är det för att jag slarvat och bara kallat in honom då och då :S Om jag bara tränar på att kalla in honom så vet jag att han kan få för sig att skita i mig, för det blir ju tråkigt i längden!
Nej, nu blir det lina på ett tag framöver. Men Dobby var nöjd.

Postat av: Tessan

Det kan inte vara lätt att träna en hund som har v-spets i sig-tycker ni är jätte duktiga!!! Han har ju ändå jakt hund i sig och du är så himla duktig med honom :) Fortsätt kämpa jag tror Dobby kan göra under!

2011-03-21 @ 19:25:40
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: