Nikon 80-200mm f/2.8

Fick mitt nya objektiv för några dagar sedan och har hunnit testa det lite när jag var bortrest. Det är ett nikon 80-200mm f/2.8.


Jag är hittils väldigt nöjd! Jag använde innan ett nikkor 55-200 f/3.5-5.6, så det är det enda jag kan jämföra med. Jag har också ett nikkor 50mm f/1.8, men det är ju inte riktigt samma sak utan zoom, dock är skärpan ganska likvärdig på dessa objektiv.


Egentligen är det svårt att sätta fingret på skillnaden mellan denna och min gamla zoom, förutom det uppenbara att det nya är tio gånger större och tyngre och inte lika plastigt Tungan ute men jag känner ändå att kvaliten på bilderna känns bättre. Den är skarp, men det brukar faktiskt mitt gamla objektiv ockå vara, men det här är mycket träffsäkrare! Dock fotade jag en gång hundar i rörelse i skogen, och det gick inge vidare, men jag tror inte det var objektivet utan ljuset.


det enda som jag upplevt som negativt är att det blir ganska mycket kromatisk aberration, jag vet inte om det är vanligt med det objektivet eller om det bara är mitt ex. Det gör också att dom bilderna med mycket ka upplevs som mer oskarpa.


även i motljus har den gett mer "mjuk" skärpa (vet inte om det är pga. ka där med, nån som vet om det kan va så?).


Annars mycket nöjd! här kommer några bilder :D





Postat av: alexandra

Vilken fin hund! Vad är det för ras? :D

2011-05-01 @ 17:53:25
URL: http://alexandraslya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: