strategi och träningsplan

Jag har klurat och klurat över problemet med att Tenshi plötsligt inte verkar tåla män. Det största problemet är att när hon går fram och nosar för att sedan börja skälla så hoppar jag till och blir rädd. jag blir rädd att hon ska bita någon. Vi måste hitta en plan som både Tenshi och j ag är trygga med.
 
Något jag nu fundert på efter att ha suttit och läst i mina böcker är motbetingning. Att belöna Tenshis varje blick mot en man och på så sätt i längden förändra hennes inställning till män. I boken "släpp kontrollen lös" gör Leslie McDevitt det till en lek, ett trick, att titta på andra hundar, vilket hjälpt hundar som haft svårt för att vistas omkring andra hundar. Metoden går också att använda på människor, barn, cyklar osv.
det som tilltalar mig är att Tenshi inte skulle behöva ha närkontakt med män vilket gör mig trygg i träningssituationen. I förlängningen är tanken att hon ska kunna närma sig män, att dom ska kunna kasta godis på marken åt henne, osv. men jag tänker mig detta som en inledningsfas då hon verkar ha tappat förtroendet för män.
Det vi också slipper i denna metod är möjligheten att det blir fel i träningen, tex som när hon skäller på folk och dom går iväg (felinlärning), att personen hon hälsar på är rädd eller osäker eller inte vet hur han ska göra och skrämmer henne.
 
Min förhoppning är att relativt snabbt kunna vända både Tenshis och min inställning till att möta män, så att vi sedan långsamt ska kunna närma oss själva hälsa-fasen.
 
Min mamma la även till något täknvärt som jag inte alls tänkt på. Jag har väldigt lätt för att berömma med rösten, det kommer naturligt för mig och jag tänker inte på att jag gör det. Denna träning ska innebära blick mot män-klick-godis, utan påverkan från mig/mina känslor eller att låtsas om att det är något konstigt. Att berömma Tenshi kan förstärka hennes känsa att det är något konstigt och farligt. När jag tänker efter är det då jag berömt Tenshi när hon vågat sig fram och nosa på en man som utfallen kommer. Kanske tar hon mattes "bra" som en signal att mannen är farlig.

Postat av: Petra

Jag tycker också att motbetingning låter som den bästa starten för denna träningen. Nät ni kommit en bit och vill ha "bra" män att hälsa på kanske bruksis och andra hundiga ställen är bra att gå till, där finns ju människor av olika sort och män som inte är rädda och har bättre språk än random kille på promenaden.

Du gav mig en tankeställare också. Ilsa har en hel del rädslor och parallellt med annan träning kör vi på promenader ofta motbetingning/skvallerträning med klicker och godis. Jag kanske borde köra mer mekaniskt där och inte blanda in så mycket röst och känslor som jag nog gör. Även om jag försöker låta peppig så kanske bara klick-godis är tydligare och enklare för Ilsa. Hmm...

2012-08-24 @ 08:57:30
URL: http://petrakarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: