the perfect dog - gimmegimme

Ja som Zandra sa -hur svårt kan det va?! Retriever ska det va!
Klart att jag är inne på retriever! När jag använde mig av uteslutningsmetoden så kom jag fram till retriever eller vallhund, men sen tar det stopp.
Jag tror att det kommer bli den ras som råkar ramla i knät på mig när det väl är dags för nästa hund, med tanke på hur mycket jag velar fram och tillbaka! Jag vill bara att det ska vara ordentligt genomtänkt denna gång!

önskelista:
Aussie - de vackraste hundar jag vet! min absoluta drömhund. problemet? Kräver lite mycket för mig...
Golden - självklart!
Flat - vet inte så mycket om dom, men låter som ett bra alternativ, lutar nog dock mer mot golden...
KH collie - Jag tycker dom är så sjukt snygga, och verkar arbetsglada. Måste dock ha rätt mentalitet.
Tollare - tollare var den första rasen jag någonsin velat skaffa. Tanken var att vi skulle ha en tollare innan vi skaffade Malou. Men så blev det Malou, och ingen tollare. Retrieverrasernas border collie har man hört, men dom tollare jag träffat och det jag läst verkar passa mig.

En till ras jag funderat på är lapsk vallhund. Hade en tik som projekthund och hon var så underbar! Dom är dock inte så jättevanliga, dvs svårt att få tag i en omplacering (om man dessutom har lite krav..)

Postat av: Anna

2012-02-02 @ 20:27:41
URL: http://softkittenwarmkitten.wordpress.com/
Postat av: Anna

Om du är sugen på lapsk vallhund, men inte hittar rätt, så vore kanske finsk lapphund något i stället? Se bara till att kenneln är aktiv med hundarna och kontrollera höftstatistiken på kullarna extra noga.

2012-02-02 @ 20:29:00
URL: http://softkittenwarmkitten.wordpress.com/
Postat av: LL

Hej! Hittade din blogg av en slump och givetvis ska du ha en golden. Du ska ha en golden av jakttyp, har precis köpt en själv och jag tror att det kan bli SUPERbra! Resonerade i samma banor som du (refererar till ditt tidigare inlägg om vad du ska ha hunden till) och här sitter jag nu med lille Sigge på 3 månader och känner redan att detta var helt rätt rasval! En smart hund som kommer bli lättare än en "vanlig" golden och därför passa bättre till agility eftersom det där krävs smidighet. Han har en bra attityd och visar redan en fin arbetsvilja. Själv hade jag helt valt bort golden från början tills jag träffade tiken till min valp. Läste på om just jaktvarianten och det blev så rätt! De två olika typerna skiljer sig ganska markant även om utställningsvarianten är nog så trevlig! Det är liksom mer riv i en jaktgolden!

Ha det bra och sorry för det långa "reklaminlägget"

/Lise-Lotte Rocky & Sigge

2012-02-03 @ 14:36:23
URL: http://mittlivsomhund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: