Roligare promenader?

Med Dobby lös i lina på morgonpromenaden så försökte jag mig på lite träning. Att lägga in lite tricks, konster och inlärning brukar piffa upp promenaden, men idag så ville Dobby bara inte. På varje kommando ställde han sig och stirra in i skogen, eller gick iväg o pissa. Peppad matte försöker igen, med ännu gladare röst, piggt glatt kroppsspråk och massor av godis. Dobby blir ännu mer anti och matte blir sur och går därifrån. Dobby trippar efter.

Men skam den som ger sig! Efter ett tag fick jag en ide. Dels för att jag vill testa lära in stanna (under gång/promenad) på annat sätt än vi gjort förut då det inte sätter sig som jag vill, och dels för att det skulle bli som en lek där Dobby måste lista ut vad han blir förstärkt för. Jag började alltså att klicka in "stanna".
Han brukar nämligen stanna automatiskt om han kommer för långt ifrån mig, eller om han ser eller hör något. Klick + godis. Förvånad Dobby blev belönad för nånting nytt!
Efter en kort stund var han mer taggad, hade full koll på mig, och bjöd på fina tvärnitar där han "frös" i rörelsen.

För att i början få igång honom att bjuda mer så stannade jag några gånger och belönade för att han stannade. Snart började han stanna av sig själv. 
Min tanke är att lägga på kommando när han stannar och står kvar trots att jag passerar, eller tänker jag fel där?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: