Årets motion avklarad

Gosh vad jobbigt det är att springa, men gud va skönt det är med en valp som kan vara ensam kortare stunder så att man faktiskt kan komma ut och springa!

Förut var mitt största problem att jag får så sjukt ont i benen när jag springer. Nu har jag lärt mig att håller man bara ut tillräckligt länge så domnar benen bort ;) Nu är problemet att varje andetag gör ont hela vägen ner i bröstkorgen, och även fast jag andas på max får jag inte i mig tillräckligt med luft. Jobbigt läge.

Postat av: Petra

Hehe, jag har också länge ogillat att springa för motion. Både för att det kan vara ganska tråkigt och för att det gör grymt ont.

Smärtan i ben och annat (höft och rygg för mig just nu) försvinner i och med att kroppen blir van och upptränad, ny smärta dyker upp när nya muskler väcks men den försvinner också när de musklerna blir bättre.

Smärtan i bröstkorgen är nog det värsta, det jag har haft svårt att acceptera, även när jag spelade fotboll (lääängesen ;P ) men nu när jag börjat konditionsträna på allvar känner jag faktiskt skillnad på andningen ju mer jag tränar. Det är underbart! Men jag måste säga att tränar jag inte regelbundet, kanske skippar löpningen någon vecka eller två halkar jag tillbaka en bit. Men så går det ju som med det mesta mycket lättare och fortare att träna upp sig från en bra grundkondition än från ingen kondition alls.



Motivationen har jag löst genom att springa med hund, och att sätta både gemensamma mål och enskilda mål för oss båda :) Linlöpning är grymt kul och det är lättare att gå ut och springa själv då och då om mitt huvudmål inom löpningen är att vara ett bra släp för en linlöpningshund :)

2012-06-05 @ 10:13:36
URL: http://petrakarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: