Resursförsvar, valp

Tog bort det senaste inlägget då jag lyckades få det på film trots allt! DOCK så verkar kameran ha lagt av, startar inte alls :S

Jag har kontaktat en "hundpsykolog" för lite tips. Jag tror inte att det är så allvarligt, men för att kunna dämpa beteendet på bästa sätt nu när hon är ung vill jag ha lite olika synpunkter.

Jag har även funderat mycket själv, och kommit fram till lite egna slutsatser. Första gången jag reagerade på beteendet (att Tenshi vaktade något ätbart) var i samband med att hon fick äta specialkost. Ris och fisk i över en vecka, och skiten rann ur henne hela tiden. Hunden var som desperat - kan resursförsvaret helt enkelt ha kommit ifrån hunger? Det började med att hon surade när jag fick gräva grus ur munnen på henne (vilket hon för övrigt kastade i sig under denna period), och sedan vaktade hon en gaffel med mat som hamnat på golvet. Låter ju inte helt osannolikt.

Resursbeteende i samband med lek har hon inte visat på samma sätt. I lek har det varit en del morrande och bitande där tänder inte ska vara, MEN när hon leker så låter hon mycket och bett hamnar ju lite överallt när man är valp. Dessutom har detta beteende stannat av, medans det vid ätbara saker ökat.

Det har även hänt att hon vaktat ben, pinnar osv. men min tanke är att har man lärt sig en gång att det lönar sig, varför inte testa igen? 
Beteendet är dessutom så okonsekvent vid tex. pinnar och tuggben då hon 90% av gångerna VILL att man ska ta det (hålla), och trycker det i handen.

However, vi får se vad vi får för tips, och så låter vi vardagen flyta på :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: