Hur får man den perfekta hunden?

Tenshi och jag jobbar på. Jag har en plan med vad jag vill att vi ska träna på, men det mesta kommer med vardagen, så hittils tar vi dagen som den kommer.

Även de problem som uppstår tar vi som dom kommer. Jag vet inte om det är jag som har höga krav som ser det som problem? eller om jag drar sånt till mig. Hur som helst så är hon ännu liten och formbar. Herregud, hon är bara 11 veckor! Jag får påminna mig själv det hela tiden, Viggo var redan 12 veckor när vi hämtade honom! Jag har för sjutton bara haft skruttan i två veckor! :o det känns som en livstid. och hon har lärt sig så mycket!

Det vi jobbar på är att hon gärna skäller till på människor och hundar. Inte varje gång, men ofta om vi är själva ute (ingen i närheten) och det kommer någon och går förbi. Är vi på ett ställe med mycket folk skälls det inte, samt om matte är beredd går det för det mesta bra. Hon reser ragg rätt lätt och den åker ofta upp vid dessa möten.
Jag tror det är på grund av de andra hundarna som jag reagerar så starkt på sånt beteende, jag vill verkligen inte ha en hund till som skäller på andra hundar. Ändå vet jag ju att Tenshi är så olik Dobby hon kan vara, hon kommer aldrig bli som honom, men det stoppar mig inte från att försöka träna beteendet som en idiot (när kanske det bästa jag kan göra är att ignorera det).

Jag har så sjukt höga krav på mig själv nu, och säkert omedvetet på Tenshi. Men jag har börjat släppa det lite, för hon har hunnit blivit mattes lilla bäbis. Nu kan hon inte göra några fel i mina ögon, och vad som än händer så är hon min älskling <3

och för att svara på min egen fråga: ingen hund är perfekt, och samtidigt så är de alla det.

Postat av: Erika

Andas och ta det lugnt vännen <3 Du kan din sak :) Lita på magkänslan! :)

2012-05-10 @ 10:51:51
URL: http://erikashundliv.blogg.se/
Postat av: Zandra, Lova o Lystra

Om den perfekta hunden skulle existera så skulle det också behöva finnas en perfekt människa. Och jag har varken möt det ena eller det andra ; ) Jag tror att vi liksom hundarna har våra skavanker, det gäller bara att lära sig att leva med dem och runt dem : )

2012-05-12 @ 07:03:26
URL: http://goldendays.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: