Hundfoto Tips - 1

För ett tag sedan satte jag mig och skrev ner massor av olika saker jag brukar tänka på när jag fotar hundar. Det är inga livsviktiga regler, utan små enkla knep som kan hjälpa till. Jag tänkte dela med mig av det jag skrev ner i en hundfoto serie.
Om det är nåt speciellt inom foto/hundfoto du undrar så fråga i en kommentar eller via bloggsvar ;)

1. Vänta ut rätt del av steget...
En hund i rörelse, som springer eller hoppar, blir bäst på bild med framtassarna i
luften. Det ger bilden mer känsla av fart och man ser att hunden är på språng.
Ä framtassarna i marken ser det ut som det "tar stopp", eller som att hunden står still.



3. Bakgrunden...
Försök få till en så ren och fin bakgrund som möjligt, utan massa föremål som drar till sig
blicken från hunden. Ibland kan det räcka med att ändra vinkel, flytta sig lite åt sidan eller huka sig ned för att få bort störande objekt i bakgrunden.



4. Låt hunden springa “in” i bilden...
Oavsett om hunden springer, går eller bara sitter ner, så blir det ofta snyggt om man
lämnar “luft” (utrymme i bilden) åt det håll hunden tittar åt/ rör sig mot. T.ex. om hunden
springer mot höger i bilden, placera hunden mer åt vänster och lämna luft åt det håll
hunden färdas mot (höger), så att hunden springer “in i bilden”.



5. Ögonen är viktiga.
Det är viktigt att få kontakt med ögonen, även om hunden inte tittar rakt in i kameran.
På långhåriga raser, se till att ögonen syns!
försök att få till ett blänk av ljus i hundens ögon, det ger ett piggare uttryck och mer kontakt
med ögonen. Prova att ändra både din och hundens position i förhållande till ljuset för att
försöka få till glimten i ögat!

6. Fota från hundens nivå...
Försök att fota i ögonhöjd med motivet, men prova även att fota ovanifrån (fågelperspektiv) och underifrån (grodperspektiv) för att se vad det blir för skillnad. Att fota i ögonhöjd med hunden ger oftast bra bilder, men ibland kan det ge häftiga effekter av att fota ovan - eller underifrån.
Fotar du ovanifrån ser hunden mindre ut och fotar du underifrån ser hunden större ut, utnyttja det när du vill få fram en speciell känsla i bilden.




Postat av: Emelie

Vilka bra tips du ger :) ska jag tänka på när jag träffar mina små vovvar igen (;

2010-09-23 @ 21:29:38
URL: http://essberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: