Agility, rallylydnad och nya foton

Var precis ute och tränade med voffsen. Blev agility med Viggo, vi tränade lite framåt-träning och slalom. Framåtträningen gick inte alls som jag tänkt mig, kanske har jag helt glömt hur man gör :/ Jag ställde tre hinder på rad och började med det sista, flyttade honom sedan längre och längre bak tills han satt precis bakom hinder nummer två. Det gick klockrent tills jag satte honom framför hinder nummer två, då tar han bara ett hinder sen stannar han och ser helförvirrad ut. Nåt tips på hur jag kan förenkla?
Slalomen däremot gick super trots att vi inte tränat på länge! har dessutom bara tränat på samma ställe förut, och hade nu flyttat slalomet, men det verkade han inte märka av ;)

Provade lite agility med Dobby också, trots att jag slutat träna agility med honom. Han blir nämligen väldigt stressad, så det blir rallylydnad för Dobby och agility för Viggo. Men jag måste säga att jag saknat det! det är mycket mer fart i Dobby, dessutom är han en sån hund som tänker själv (till skillnad från Viggo...). Med Viggo så måste man ge väldigt övertydliga signaler och förenkla allt så att det bara blir att köra på för honom, medans Dobby klarar mindre signaler och är mer självständig.

Tränade också rallylydnad med Dobby, vi ska ju på kurs snart! och det börjar faktiskt gå frammåt, så kul! Fot-positionen går riktigt bra, framför (front) likaså, stå kan han nästan. Runt, stanna och fot kan han redan. Nästa att träna in blir bakdelskontroll och att träna fot på olika platser. Jag är lite nervös för hur han ska reagera när han ska utföra momenten bland massa andra hundar... han är ju inte så förtjust i hundar precis. men vi får väl se!

Här kommer några bilder från idag!



Om ni läst min blogg har nikanske sett att Viggo tycker mycket om får? Favvoleksaken är självklart ett får :)






Postat av: Tessan

Åh bara älskar "sido skägget" på Viggo:) Hur gulligt som helst!



Hur gör du med framåt träningen? Kastar du leksaken direkt efter sista hindret för att få upp farten eller har du godisbricka på slutet för att öka tempot? Eller ngn annan metod?



Min cavvis var svår road, så jag kastade en rådjursklöv när han låg över sista hindret för att få en riktig framåt anda:) Då jäklar gick "fram-å-hopp" med en redig fart ;)

Dock så vann han ändå bara de tävlingarna där banorna var svåra/tekniska än de som hundarna skulle vara snabba på.

2010-09-16 @ 20:54:46
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/
Postat av: Tessan

Ska ha och ska ha, i rasstandarden så har dom nog trimmats bort inför en utställning. Men det är ju en del av hans personlighet:)



Haha fy f*n, det måste vara ngt med cavvis killarna. Min var precis likadan! och platslydnaden ska vi inte tala om :S När vi skulle lägga dem på rad och vara borta i fem minuter så sov min när jag kom tillbaka :S ;D haha

2010-09-16 @ 23:23:18
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/
Postat av: Zandra

Go viggo :) Va duktig du är som tränar så mycket rallylydnad, har beställt skyllthållare hem hit nu. Så nästa gång vi kommer kan vi träna bana tillsammans :D



Hehe du vill ligga steget före du, bakdelskontroll kommer vi gå igenom på nästa del av rallylydnads kursen ;P Föresten hur blev det med agillty kursen?

2010-09-17 @ 17:40:05
URL: http://goldendays.cybersajt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: