Klicker botar fiskminne!

Idag har Viggo och jag tränat agility. Eller ja, egentligen inte agility, utan inför agility. Vi (läs jag) tröttnade på framåt-träningen då det inte gick så mycket framåt som man kunnat önska, så nu blev det en liten paus med det och vi började idag att träna inför kontaktfälten istället.
Jag började med samma metod som jag använde på dobby, vi får se hur det går eller om jag får tänka om. Vid inlärningen av slalom fick jag nämligen använda olika metoder eftersom metoden jag använde på Dobby inte alls fungerade lika bra på Viggo. Dom är olika hundar helt enkelt, och lär sig olika.
Men jag började iaf med att lära honom target. Jag fattar egentligen inte varför jag inte börjat med det tidigare! det är ju så enkelt och grundläggande inom klickerträning.
Jag använde ett lock och klickade helt enkelt varje gång han visade uppmärksamhet mot locket, och sedan när han nuddade det. Ibörjan provade han precis allt men sket fullständigt i locket :P Han knuffade mig med tassarna, pussade mig i ansiktet, sprang runt mig och tittade på mig med sina rådjursögon.
Men när han väl kopplade ihop locket med godis så gick det undan! Ojoj, jag trodde inte min lilla fiskminne-Viggo kunde lära sig så snabbt! På slutet kunde jag lägga locket ca. 10m bort och han studdsade (japp, bokstavligen studdsade) fram och tillbaka till det där locket med svansen viftandes. Nu är jag jättepeppad på att klickerträna mer med honom, så lycklig som han var när han fattade :) Det är absolut det roligaste med att träna tycker jag. Glada hundar.

Med Dobby så blev det rallylydnadsträning, trots att det inte blir nån kurs för oss i år. Nu har vi ju gott om tid på oss att finslipa :P



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: