Måste småhundar vara "bärvänliga"

Jag läste i en hundbok igår, att vi svenskar förväntar oss att hundar ska vara "klappvänliga". Men dom flesta verkar också förvänta sig att småhundar ska vara "bärvänliga".
Jag fattar inte varför folk ska envisas med att lyfta andras hundar, bara för att dom är små?! Jag vet inte hur många gånger Dobby blivit skitarg för att människor fått för sig att lyfta honom utan att ens fråga mig som ägare först. Dobby hatar nämligen att bli lyft. Och han är noga med att tala om det.
Men då har jag fått skäll för att min hund är aggressiv? Han försvarar sig ju!
Lyfter man Viggo så blir Dobby också helt tokig. Han springer fram och morrar och skäller. Lyfter man däremot Dobby så rusar Viggo fram och börjar jucka mot benen! Så det verkar ju vara nåt väldigt onaturligt med att bära hundar...
Och varför ska man egentligen bära dom, dom har väl fyra egna ben?
Aldrig har jag mött någon som fått för sig att lyfta Malou (våran stora hund)! Men om det nu skulle hända skulle hon nog heller inte bli så glad, antagligen skulle hon kissa på sig.

Postat av: Beccis

Måste bara säga, JÄTTE söt blog och jätte fina bilder! :)

2010-09-28 @ 16:00:40
URL: http://blondabeccis.blogg.se/
Postat av: Tina

Skitkonstigt! Jag håller verkligen med!

Ingen har försökt lyfta Oliver bara sådär faktiskt, skönt. Visserligen tycker han om att bli buren och kan hoppa upp i famnen om man ber honom, men jag skulle bli skitsur om någon kom och klappade honom och sen skulle bära honom?! WTF?!

2010-09-28 @ 19:25:02
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Tessan

Men va? Är folk så fräcka mot små hundar att dom bara ska plocka upp dem? :O Oavsett om hunden gillar det eller ej så gör man väl inte det bara så där?



Tur Dobby "uppfostrar" folk att bete sig artigt och inte bara flyger på och tar för sig!

2010-09-28 @ 19:57:18
URL: http://medsoleniogonen.blogg.se/
Postat av: moa

Svar: Jag tycker också det är helkonstigt, men tydligen finns det människor som tycker att småhundar ska lyftas och bäras runt på. Tex. en gång när Dobby var valp mötte jag en tant på promenaden som bara lyfte upp honom (utan att fråga) och när han sa ifrån släppte hon honom rakt ner i asfalten och stirrade surt på mig.

konstiga människor

2010-09-28 @ 21:55:44
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/
Postat av: alexandra

hahahahahaha, där fick jag mig allt ett gott skratt! Synen av att någon skulle bära upp Malou är ju obeskrivlig!

2011-08-14 @ 15:41:58
URL: http://alexandraslya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: