Om koppelträning, flexi och aktivering

Har precis varit ute på en runda med Viggo, det blev koppelträning idag. Känns ju lite pinsamt att behöva koppelträna en hund på 1½ år, men jag tror egentligen många har problem med vuxna hundar som drar i kopplet...
För Viggos del så är kopplet helt enkelt för kort! Han är busig, ivrig och nyfiken på allt. Just nu ska han jaga varenda löv han ser - vilket är många eftersom det  (tyvärr) är höst...

I flexi-koppel drar han inte, då får han ju lite mer frihet och kan springa runt som han vill. Men - där får han ju inte koppelträningen.
Jag blir så ledsen när jag ser hundar i flexikoppel + stryphalsband elller halti. Eftersom flexit lär hunden att kopplet alltid ska vara sträckt, och styp/halti lär hunden att kopplet inte ska vara sträckt. Det måste vara väldigt förvirrande för dom stackars hundarna. Dessutom är det nog inte så skönt att ha ett ständigt stramande strypkoppel/halti...

Själv är jag inte så förtjust i flexikoppel öht (halti/stryphalsband ska jag inte ens gå in på vad jag tycker om!). Man har ju sämre kontroll i ett flexi, vilket innebär att man måste kunna kalla in hunden i alla situationer, men det är det långt ifrån alla som kan. Viggo fick en stöt av ett elstängsel för att knappen på flexit plötsligt inte fungerade (och jag hann inte ropa på honom), och en gång blev han nästan påkörd av en cykel som kom snabbt runt ett hörn så att jag inte hann hala in honom.
Numera har jag bara Flexi ett fåtal gånger, när vi tränar inkallning tex. eller när jag vill att han ska kunna springa av sig utan att vara lös.

Vet inte varför jag kom in på flexikoppel egentligen, dom irriterar mig helt enkelt ;) Här kommer några bilder från promenaden. Vi tränade en del kontakt och annan aktivering, det hör ju ihop lite med koppelträningen. Bättre kontakt med matte/husse = en hund som inte drar mot allt runt omkring.


Hopp / Balans på sten


Godissök i träd


Postat av: F R I D A

Skulle vara kul och veta vad du tycker om min håruppsättning? =)

2010-09-27 @ 19:26:49
URL: http://friidaofsweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: