Rally träning på kumla bhk

Har precis kommit hem från rallylydnadsträning på Kumla bk. Det var massor av hundar där, vilket är precis vad Dobby behöver träna på.

Jag har kommit fram till att vårt största problem är fokusen. När Dobby har fokus på mig så gör han i precis allt jag ber. Dom flesta moment sitter!
MEN - tyvärr så låser han sig väldigt lätt på omgivningen, och då spelar det ingen roll vad jag gör, det går inte att få kontakt med honom. Jag har testat med smackljud, hans namn (som han alltid lyssnar på annars), att pilla lite på honom, börja backa eller gå åt ett annat håll, att vifta med godis framför nosen på honom. Det enda som funkar i det läget är att vänta ut honom, och det kan ta ett tag innan han "släpper" vad det nu var som fångade hans uppmärksamhet (annan hund oftast).

Så det jag gjorde i dom lägena nu på träningen var att träna kontakt och belöna minsta lilla. Men det går ju inte att göra på tävlingsplan! 

Det är helt enkelt träning, träning, träning som gäller. Ju mer vi tränar i den miljön, ju bättre kommer det säkert att gå! Men jag är ändå lite nervös nu när vi anmält oss till tävling... Risken är ju ganska stor att han kommer låsa sig på samma sätt på tävling.

En sak som oroade mig lite också var att när mamma och Viggo gick iväg blev Dobby jätteorolig och helt låst. Men när han såg dom igen blev han jättetaggad och började gå skitfint! Betyder det att jag alltid ska ha dom med mig ståendes utanför banan? :O

Man ser liksom så tydligt på Dobby när han är fokuserad och inte, svans upp eller svans ner. Har han svansen ner är det bara att glömma, har han svansen upp är han oftast taggad och alert.

Men en positiv sak är att jag pratade med en på träningen och hon sa att domaren på tävlingen är väldigt noga med att se till att inga hundar får gå för nära banan, det känns bra!

Postat av: Zandra

Åh vad bra med sån träning :) vad kul att bhk kör sådana . Det där med att hundar inte får passera bana eller vara nära stämmer inte riktigt tyvärr :( när jag och lova tävlade i Uppsala så var banan precis vid kiosken/toan/sekatariatet = massa hundar passerar. Tänkte bara så du vet och är förbered på det. Men också så du kan förbereda dig och träna på det. Och du första tävlingen är alltid svår , innan msn hittat sina och hundens rutiner. Så första tävligen kan gå hur som helst. Man får se det som ett litet test bara ;)

2011-08-24 @ 22:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: