Apportering

Jag vet inte om jag ska kalla det apportering eller om det finns nåt bättre ord för det, jag har nämligen inte tänkt mig "tävlings apportering". Jag nöjer mig gott och väl om han klarar av att plocka upp saker på kommando och ge mig dom! det är mitt mål. Sen bryr jag mig inte så mycket hur snabbt han greppar, eller om han tuggar osv.
Att lära honom (Dobby i det här fallet) plocka upp föremål var inge svårt alls, gick på 5 sekunder. Problemet är själva överlämnandet. Håller jag ut handen släpper han föremålet och skäller på mig. Ibland tar han föremålet och springer iväg och gömmer sig. Några få gånger har han lämnat över, och då blev det super jackpot belöning! (och en chockad matte).

Jag vet inte riktigt nu hur jag ska gå vidare. Jag ska prova idag med godare godis, typ köttbullar, för att se om det kan vara därför han föredrar föremålet han ska hämta framför belöning ;)
Jag har också tränat in för sig att han ska lägga huvudet i min hand, och sedan provat lägga på det när han hämtar föremålet, men då spottar han ut det och lägger huvudet i handen.

Jag har också provat ett tips jag läste på internet, att han ska plocka apporten ur min hand, så håller jag handen under och klickar. Detta ska i förlängningen göra att han släpper den i min hand (jag byter klicket mot "loss"). Men inte heller det funkar för då tar han apporten och springer iväg :P

Nån som har tips på nån bra bokeler liknande? Jag är envis, jag ska inte ge upp xD

Postat av: Ylva

Det är bara att fortsätta klicka och träna. Finns nog inte så mycket mer man kan göra. Tror jag. :P

2011-02-06 @ 17:03:51
URL: http://www.svartochrosa.eu
Postat av: Zandra, Lova & Lystra

Ang apporteringen så skulle jag göra så att jag skulle klicka och belöna för att han succesivt kommer med den närmare dig. När det funkar bra skulle jag prova och hålla ut handen och när han komemr med den i närheten skulle jag klicka för det och sedan kräva mer och emr för att slutligen kräva att han ska lägga den i handen.



Och om han har stort föremåls intresse skulle jag testa om han tycker om att du kastar föremål (har för mig att du sagt att han gillar det). då skulle jag göra som så att efter han lagt föremålet i handen så kastar du iväg den och för att du ska kasta igen måste han lägga föremålet i din hand och om han gör det ja då kastar du igen. Dobby är en smart hund så jag tror han komemr komma på fort vilka regler som gäller ;) Ev också kasta ett annat "bättre" föremål.



Får se om jag spelar in ngån film när jag lär in å Lystra. Fast det känns inte som det är någon bra affärside, då vill ju ingen gå kurs om allt finns på youtoube. Men jag kan ju spela in en till bara dig förstås ;)



Kram

2011-02-09 @ 12:10:07
URL: http://goldendays.cybersajt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: