Cavalier king charles spaniel

En av mina läxor är att skriva en uppsats om min egen ras (cavalier). Det har varit kul och intressant faktiskt, jag visste inte så mycket om cavalieren innan. Här ska ni också få lite information om rasen, ni som är intresserade. Jag har flera olika stycken, men vi börjar med...

...HÄRSTAMNING
Cavalier king charles spaniel och king charles spaniel är mycket lika varandra, detta eftersom dom är mycket nära släkt.
Redan från 1200-talet finns det avbildningar av dvärgspanieln, som har många likheter med dagens cavalier king charles spaniel.
På 1820-talet började engelsmännen korsa in ostasiatiska småhundar i dvärgspanieln och skapade då den plattnosade hund som är dagens king charles spaniel.

År 1926 kom en amerikansk älskare av dvärgspaniels över till england och upptäckte att det inte längre fanns kvar några av de små långnosade hundarna. Han satte då upp ett pris på 25 pund att utdelas på cruft´s utställning under fem års tid till bästa hund av den gamla typ av spaniel som fanns på Karl II:s tid. Hundarna skulle ha lång nos, flat skalle utan antydan till välvning och med "the spot" mitt på skallen.
År 1928 bildades en specialklubb för rasen och namnet The Cavalier King Charles Club valdes, då man ville betona samhörigheten med med King Charles.

År 1945 erkändes cavalier king charles spaniel som enskild ras av engelska kennelklubben.

1961 kom de första cavaliererna till sverige.

Cavaliersällskapet



Postat av: Kaninfamiljen

Vilken underbart söt bild!

2011-02-03 @ 11:36:00
URL: http://kaninfamiljen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: