information om afrikansk dvärgget

Jag ska alltså bli dvärgget ägare i vår! Det känns jättespännande, jaghar aldrig haft den typen av djur förut. Vi har bara haft hundar och katter. Men dvärggetterna har jag verkligen fastnat för, dom verkar så charmiga och härliga. Längtar tills vi får hem dom små, fast jag måste få tag i stängsel först! Det börjar bli lite panik :S
När jag tagit reda på fakta om dvärggeten så har jag sparat allt jag hittat i ett speciellt dokument. Här kommer lite av den info jag hittat om dvärggetter:


Dvärggeten är en liten get som inte blir högre än 50 cm i mankhöjd. Den väger cirka 20- 30 kilo och lever i 12-15 år.
Favorit födan är sly och bark, men de gillar även hö och havre. De ska även ha mineraler och på sommaren är det viktigt att man ger dem salt.
Dom blir lätt feta. Om getterna lägger på sig kan man i en till ett par månader bara utfodra med enbart grenar och enris.



Om man behöver avmaska dem eller ej beror lite på hagen, har de stora betesutrymmen där de växelbetar och där det finns mycket sly så behöver man inte göra det. Har man mindre hagar där de mest betar från marken så behöver man göra det två gånger om året. Klövarna behöver verkas 2-4 ggr/ år

Tillgång till vatten är ett måste.

Getter är flockdjur och man bör ha minst två så de kan busa och leka med varandra. Har man tid kan man lära dem göra konster. De är mycket lättlärda och är väldigt lätta att få tama. De kan tex lära sig att dra en skrinda eller en pulka, gå i koppel. Ge geten lite leksaker tex en boll, bildäck, en tom petflaska så har de roligt i många timmar.



Getter gillar att ha stenar och träd att hoppa på och i. Stora stenar är bra för dem att klättra på, det är även bra för deras klövar, då de nöts ner lite.

Ett hus att krypa in i om det regnar eller skydd för solen behöver dem. Har man getterna ute även på vintern bör utrymmet vara vidtätt och torrt att ligga på.

Alla som har getter eller som vill skaffa sig getter måste ha ett SE-nummer,ett sk produktionsplatsnummer. Detta skaffar man sig genom att fylla i en blankett, samt markera på en tomtkarta var man ska ha sina getter. Blanketten hittar man på Jordbruksverkets hemsida.

Getterna ska också vara ögonmärkta. Det är lag på att getterna måste vara det, ska en get slaktas måste de vara öronmärkta i bägge öronen annars räcker det med ena örat.

De är inte helt lätta att hålla instängda och kräver ett bra staket om man vill ha kvar lite blommor i trädgården.


Postat av: alice

hur många ska du skaffa? :)

2011-02-07 @ 17:21:37
URL: http://kefi.blogg.se/
Postat av: alice

ååhh gud vad kul! du brinner säkert lika mycket för djur som jag gör? jag är dock sugen på råttor nästa gång! :D

2011-02-07 @ 17:37:30
URL: http://kefi.blogg.se/
Postat av: Tina 22 år - gravid vecka 40

Gud vilka söta!!! :D Aldrig hört talas om dvärggetter förut.



Ja, nu är det verkligen nära :) Det är så spännande. Hoppas förlossningen sätter igång snart!

2011-02-08 @ 14:33:10
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Fotograf Malin Westman

Gud vilka sötnosar :D

2011-02-10 @ 09:24:58
URL: http://fotografmalinwestman.blogg.se/
Postat av: Frida

sockersöta!!:P

2011-02-12 @ 17:41:58
URL: http://kizzmeandholdme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: