En fråga om inkallning

Jag har tränat jättemycket inkallning med Dobby dom senaste dagarna. Jag tänkte att det skulle vara ett bra sätt att få mer kontroll på honom! Han har ju sina "problem", men tänk vad smidigt om man kunde bryta vilket beteende som helst - jakt, försvar, flykt mm. - med en enkel inkallning. Det skulle ju lösa en väldans massa problem! Men - det kräver ju en så nära 100 procentig inkallning man bara kan komma... Så vi tränar på.
Men jag har börjat fundera över en sak. För att det inte ska räknas som "muta" så ska väl hunden inte veta att man har godis/belöning förräns efter den utfört kommandot? Men hur tränar man då inkallning på bästa sätt?
Jag har nämligen börjat märka att Dobby, kankse 1ggn av 10, tvekar när jag kallar in honom. Inte förrän han ser att jag har godis eller leksak kommer han. Jag vill ju att han ska komma även om han inte vet. Att gömma godiset räcker uppenbarligen inte.
Eller så kanske jag bara ska acceptera att inkallningen är något som är helt belöningsbundet, och kräver att jag alltid har belöning med mig... Eller? Några tips?


Postat av: djurfotografen

Lek med honom! Det är mitt bästa tips. Lek utan leksak eller godis ;) Brottas, knuffas, jaga, busa-hur gör hundarna när dom leker med varandra? Inte mutar dom med godis.

Jag har sedan min vovve var liten (hon är ju fortfarande liten men :P) lekt mycket utan leksaker och det är ett superbra knep när man vill berömma med fickorna tomma. Annars kan man ju alltid lära hunden att ordet Bra och en klapp också är stark belöning.

2011-01-01 @ 22:34:18
URL: http://djurfotografen.blogg.se/
Postat av: djurfotografen

SV: Ja är han rädd för händer var det inte lika lätt :/ Kanske kan träna bort det?

För att lära in att ordet Bra verkligen betyder att han är duktig så hade jag börjat "klicka" in det, om du tränat med klicker innan så vet du nog hur du ska gå tillväga? FAST byt ut ordet Bra mot klickern, dvs ingen klicker med i bilden :P Då måste du ju självklart använda någon form av belöning. Be han tex sitta, när han gjort det säger du Braa samtidigt som han får godiset. Då kopplas ordet Bra ihop till en belöning.

Sen bygger man vidare och använder godis mindre och mindre.

2011-01-01 @ 22:54:17
URL: http://djurfotografen.blogg.se/
Postat av: djurfotografen

Jo asså någon form av belöning måste hunden alltid få. Tex en klapp, lek, godis. En klapp hade varit bra att kunna ge eller springa lite och busa utan leksak. Det är som du säger inte alltid man har med sig något.

2011-01-02 @ 11:13:24
URL: http://djurfotografen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: