Problemhundsträning

Idag har Dobby och Malou varit in till stan - Dobby skulle nämligen på privatträning. Tanken var från början en problemhundsutredning, men då jag ville fokusera på hans vaktbeteenden så blev det ett privatträningstillfälle istället.
Vi började med att berätta lite om problemet - dock så visste hon ganska mycket om honom redan innan. Vi berättade att vi gjort en utredning tidigare, där vi (återigen) kom fram till att han är osäker. Något som vi iofs alltid trott.
Problemet är att även med hundar som han inte är så osäker mot så vaktar han nåt så otroligt. Ibland fattar man knappt vad han vaktar - det ligger nåt på bordet, jag har glömt godis kvar i fickan, den andra hunden gosar med mig för mycket/är för nära mig osv. osv. Det hänger ju såklart ihop med att han är osäker, det minskar tex. och går över efter ett tag (han vaktar knappt mot Malou, och inte mycket mot Viggo). Men nu med Sasha har det kommit tillbaka igen.
Vi jobbar såklart med att förebygga och undvika situationer där det händer, och det går bra! Men jag känner att jag vill göra mer än att undvika, och vänta på att det ska gå över av sig själv.

Så nu var vi alltså in till örebro. Efter att vi pratat så fick vi göra lite övningar som vi sen ska göra hemma. Vi hade Malou med som försökskanin, och det gick väldigt bra (dvs. han vaktade ingenting mot henne :P).
Nu hoppas jag bara att vi faktiskt ska ta oss i kragen och träna i kontrollerade situationer, och att träningen ska gå bra!

Postat av: Erika

Åh vad kul att ändå få nya övningar, hoppas det funkar :)

2012-02-03 @ 22:49:38
URL: http://erikashundliv.blogg.se/
Postat av: amanda

Spännande, vem går du hos ?

2012-02-06 @ 21:57:48
URL: http://amandalundwall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: