separationsångest?!! jag?!!..

OH HERREGUD SNART ÅKER JAG!!
 
Jag har liksom inte hunnit reflektera över att jag ska åka utomlands (vilket kommer bli så härligt!) för jag har bara fokuserat på att jag ska vara ifrån Tenshi... Dels kommer jag ju sakna snuttan nåt så sjukt mycket, dels så känns det som att vi är i ett kritiskt skede gällande hennes "resursförsvar", så jag hade ju helst velat vara hos henne nu och se till att ge henne trygghet.
 
Överlag så tyckte jag först att vaktandet gick mot det bättre. Vi har "tuggat ben ihop", utövat byteshandel, har tränat in ett loss kommando, jag brukar droppa godis bredvid henne när hon äter osv. och detta har gett resultat, hon vaktar inte alls mot mig mer. Hon har inte heller vaktat mer mot mina vänner, dock har det hänt mot barn.
MEN hon vaktar ju fortfarande mot andra hundar, och detta tror jag är delvis inlärt. Morrar hon mot en hund som har ett ben så släpper hunden benet - Tenshi får som hon vill. 

Detta har jag en känsla av att det blivit värre. Inte oftare, men hon rök ihop rätt rejält med en hund över en leksak. Dessa hundar brukar leka ihop med leksaker utan problem. 
Denna typ av resursförsvar tycker jag är svårast att kontrollera då jag kan instruera hur människor ska agera, men inte andra hundar. Vad det gäller dom andra hundarna så gör dom antingen (oftast) som Tenshi vill och då blir det fel. och annars svarar dom upp (vilket hände nu) och Tenshi är inte den som ger sig. Hur som helst - pannkaka.
 
Det har även börjat sprida sig, först var det ben, sen leksaker, och nu har det hänt att hon vaktat både mig och Kornélia mot andra hundar (hundar hon känner).
Med tanke på att vaktandet mot människor (som jag kan kontrollera) har blivit bättre så tror jag att det hänger mycket på det. jag har ingen KONTROLL när hon vaktar mot andra hundar, och det slutar oftast med att hon får som hon vill (hundarna backar) - beteendet ökar.

Iaf så kämpar vi på, jag jobbar mest med tryggheten och att bevisa för henne att jag har kontroll, och visa henne att vi har gott om resurser så dom behöver aldrig vaktas. Vi förebygger situationer där resursaggressionen kan komma fram, ser till att hon alltid äter och tuggar ben ifred osv. Då vaktandet har blivit bätte mot människor så hoppas jag att det ska funka mot hundar också. MEN som sagt, känns VÄÄÄLDIGT jobbigt att lämna bort henne just nu...

Postat av: amanda

Nu är ju inte jag bäst i världen men jag hade gått in och brytit henne direkt. Berättat att sådär gör man INTE och sen ta ifrån henne det hon hade.
För nu har du styrt upp hur det ska vara mot dig och människor, nu måste du styra upp hur det ska vara mot hundar.

Sen får man nog ibland acceptera lite också, Jaga kommer ALDRIG få leka med leksaker, pinnar, bollar med andra hundar, för jag vet att hon inte klarar det.
Är hon på kurs, är någon annan stans där vi har med ben och det finns andra hundar så ser jag till att Jaga ligger längre bort, aldrig lös för att kunna stoppa henne om hon får för sig att skenattackera, och sen hålla dom andra hundarna på avstånd.
Jag har en tuff ras med mkt resursförsvar och en hund med förjävla mkt drifter, då gäller det att fundera "hur mkt kan jag träna bort och hur mkt kommer alltid alltid ligga kvar i individen".

Så tänker jag :)

2012-07-06 @ 09:53:36
URL: http://amandalundwall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: