Puppy Talk på Hundens Hus

NU till själva kursen! Puppy Talk med Cilla, en engångskurs för valpar där man fokuserar på valpens språk och valpen får på ett lugnt sätt lära sig hur den ska komunicera med andra hundar. Valpen får träffa Cillas diplomathund Lilja och andra valpar.

Eftersom vi kom så sent så hade vi missat dom andras möten. Det kan vara jätteintressant att se de andras möten för att lära sig att se signalerna, samt höra Cillas synpunkter. Men vi hann iaf med Tenshis möten, vilket egentligen var vad jag kommit dit för!
Tenshi blev när hon var 9 veckor gammal (jag hade haft henne i tre dagar) biten i nacken och ruskad av en annan hund. Det är mest därför jag anmälde mig till den här kursen, jag ville dels att hon skulle få dessa positiva möten och dels höra Cillas synpunkt på vad vi behöver jobba med.

Tenshi fick börja med att möta Lilja, Cillas flatcoated retriever. Det Cilla direkt sa var att Tenshi visar absolut ingen rädsla!
Tenshi fick sedan träffa en Broholmer tikvalp, ett par veckor äldre än Tenshi. Valpen var liiite osäker och försiktig, och Tenshi anpassade sig efter den och var inte lika "på" som hon kan vara.
Efter det fick hon träffa en liten norfolk terrier valp (hane), på 12veckor. Det är den första hund hon träffat som är mindre än henne (han var såååå liten och söt!) och hon verkade tycka att han var skitkul! Hon var försiktigare än vad hon kan vara med tex. Viggo eller Dilba (Kornélias hund), genom att hon tex. lade sig ner, och tillslut låg dom på golvet och tuggade på varandra. Även fast det var mycket bitande och fysiska signaler inblandat så gick mötet så lugnt och fint så det var okej. Ibland fick vi hålla Tenshi för att hon inte skulle vara för på, men den tuffa lilla killen kom då igen och ville mera, så dom fick gosa på ;)

Tillslut fick Tenshi möta en pinscher hane. Även det gick bra, han var inte så intresserad av Tenshi, hon försökte få igång honom att leka lite men gav sen upp, och mötet var över.

Cillas kommentar var att hon visar jättebra signaler, ingen rädsla och är frammåt. Det jag ska jobba med är att förstärka henne lugnande signaler så att vi behåller dom i framtiden.
Känns skönt, och jag är så sjukt stolt över hur fint hon uppfört sig (förutom en liten kiss på golvet x)) både vid hundmötena och vid bilresan!



Postat av: Petra

Härligt!

2012-05-04 @ 13:20:14
URL: http://petrakarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: